Horská kola se těší stále větší oblibě široké veřejnosti. Díky pokroku v jejich vývoji se s nejnovějšími modely lze vydat téměř do jakéhokoliv terénu, nabízejí nejvyšší možné jízdní pohodlí a ostatním typům bicyklů směle konkurují i v rychlosti na asfaltu.
Nastíněné výhody horských kol mají na svědomí zejména dva prvky v jejich konstrukci – odpružení a velká kola se širokými plášti. Pojďme si je blíže představit.
Odpružení pro výkon i pohodlí
Odpružení je prakticky nezbytnou součástí výbavy horských kol. Dá se říci, že umožňuje jízdu v terénu, neboť pohlcuje nárazy při přejíždění nerovností. Vybrat si můžete buď kolo s přední odpruženou vidlicí, tzv. hardtail, nebo celoodpružený model, tzv. full, kde pruží také zadní stavba.
Celoodpružené kolo
Hardtailové kolo
Hardtail je lehčí a levnější, full však nabídne mnohem vyšší pohodlí i výkon. Zadní kolo totiž díky pružení neodskakuje od terénu a je tak v neustálém záběru. Celoodpružené modely také umožňují překonávat mnohem těžší terén.
Čím do těžšího terénu je kolo určeno, tím vyšší je také tzv. zdvih odpružení. Ten určuje, jak velké nerovnosti je odpružení schopno vyrovnat. Kola pro rychlou a efektivní jízdu nepříliš náročným terénem mají obvykle zdvih 80 – 100 mm, naopak modely určené pro rychlé sjezdy v těžkém terénu včetně skoků nabízejí zdvihy kolem 200 mm. Mezi těmito krajními kategoriemi existuje několik kategorií kol, z nichž si jednoduše vyberete podle toho, jak náročným terénem chcete jezdit.
Donedávna bylo nevýhodou fullů nechtěné pružení zadní stavby při jízdě, které vedlo je ztrátám energie. Nové modely ovšem již disponují možností zamykání pružení např. pro jízdu po asfaltu, nebo dokonce chytrými systémy, které samy poznají sílu nárazu od terénu a odpovídajícím způsobem zareagují. Pokud nárazy přicházejí pouze od jezdcova šlapání, zůstávají tuhé a všechna energie jezdce je tak použita pouze k pohybu vpřed.
Velká kola pro rychlost i stabilitu
Nejnovějším – a velice silným – trendem v konstrukci horských bicyklů je používání větších kol o průměru 29 palců. Oproti tradičnímu rozměru 26 palců tato nová větší kola snáze přejíždějí překážky, díky větší trakci lépe stoupají a na tvrdých površích a asfaltu se vyrovnají krosovým kolům.
Velká kola ve spojení s tradičními širokými plášti rovněž poskytují vysokou míru stability a jízdní jistoty.
Mezi laickou veřejností se rozšířil mylný názor, že se 29“ kola hodí jen pro vysoké jezdce. Opak je pravdou. Rámová geometrie těchto modelů je totiž přizpůsobena větším kolům a má jednak kratší rozvor pro lepší ovladatelnost a dále střed šlapání posunutý níže, takže posed prakticky není vyšší, nežli na klasických 26“ kolech.
Úroveň ježdění
To, co bylo řečeno o odpružení i 29“ kolech, se samozřejmě týká širokého spektra kol od rekreačních modelů po závodní. Nemusíte se bát, že by se velká kola prosazovala jen u modelů pro profesionální závodníky.
Proto při výběru kola zohledněte i úroveň a četnost vašeho ježdění. Jestliže si pouze občas vyjedete pro zábavu či vylepšení kondice, bude vám stačit rekreační model. Jeho geometrie umožňuje pohodlný a vzpřímený posed a příjemná bude také jeho cena.
Příkladem může být kolo Specialized Hardrock Sport Disc 29 s odpruženou vidlicí se zdvihem 80 mm, kotoučovými brzdami a samozřejmě velkými 29“ koly.
Jezdíte-li pravidelněji a občas absolvujete nějaký ten amatérský závod, sáhněte po sportovním modelu. Ten vám nabídne lehký rám, odolnější komponenty a položenější geometrii pro vyšší efektivitu šlapání. V této kategorii lze doporučit model Trek X-Caliber, který disponuje kvalitní vzduchovou vidlicí se zdvihem 100 mm a vysoce výkonnými hydraulickými kotoučovými brzdami.
Nejlehčí a nejlépe osazená kola jsou určena pro závodníky a jezdce zaměřené na výkon. Mají položený posed pro maximální výkon a nízkou hmotnost, což se týká zejména modelů s karbonovými rámy. Příkladem může být Cannondale Scalpel 29er Carbon 1 se 100 mm odpružením předního i zadního kola, převody 2×10 a špičkovými komponenty.