Plánujete rozbít porcelánové prasátko a s jeho obsahem navštívit některou ze stále se množících cykloprodejen? Pokud ano, ale nevíte přesně, jakou nabídku v takovém obchodě můžete očekávat a v čem se jednotlivá kola vlastně liší, čtete správné řádky. V následujících odstavcích jsou uvedeny základní kategorie kol na současném trhu.
Silniční kola
Na první pohled i pro laika jasně rozpoznatelné aerodynamické stroje. Každý gram hmotnosti je zde zlo, které musí pryč. Cílem je nabízet lehké kolo s minimem odporů, neboť rychlost, to je oč tu běží. Samozřejmostí je vyvarovat se s ním raděj i drobnému terénu, toto kolo je asfaltové žihadlo a má jiné přednosti, než je odolávání nerovnostem. Komfort při jízdě tedy obstará kvalitní povrch cesty, nikoli odpružení, které by bylo nežádoucí zátěží a zpomalujícím prvkem.
Treková/krosová kola
Jedná se o jakýsi hybrid mezi silničním kolem a „horákem“. Na rozdíl od těch silničních některé modely mohou nabízet i jednoduchou odpruženou vidlici a užší pláště s velkým průměrem mají zpravidla jemný vzorek. Na asfaltu velmi rychlý stroj, který sice terén stále moc nemusí, ale rozhodně toho snese více než výše zmíněný typ. Ideální na většinu poklidných výletů po okolí na jakémkoli povrchu cesty.
Crosscountry
Dalo by se říct, že se jedná o moderní „klasické horáky“, tedy kola většinou s pevným rámem, odpruženou vidlicí do 120mm zdvihu a plášti se zřetelným hrubým vzorkem. Vhodné pro lesní i polní cesty s běžnými nerovnostmi. Není zde problém ani s delšími trasami po silnicích, ale jízda bude pomalejší než v případě trekového kola. Dražší modely mohou být i celoodpružené a disponovat kotoučovými brzdami. Novinkou v této oblasti jsou modely s velkým průměrem kol 29 palců pro lepší překonávání překážek a vyšší rychlost.
Trail/All mountain
Poměrně líbivé, „dravě“ vypadající celoodpružené stroje, které nabízí dostatečnou pevnost pro zvládání náročných lesních úseků plných kamenů a kořenů a zároveň zajišťují jejich pohodlný hladký průjezd. Zdvihy se pohybují od 120 do 160mm a v současnosti jsou bez výjimky osazovány účinnými kotoučovými brzdami. Výhodou těchto kol je všestrannost. Ať už plánujete zažít adrenalin při prudkých divokých sjezdech na rozbitých lesních cestách a úzkých horských pěšinách nebo dostanete naopak chuť na celodenní výlet v nížině, toto kolo Vám umožní oboje.
Freeride
Netoužíte po nepříjemných náročných výšlapech do kopců? Nechcete kolo pro ježdění na výlety? A máte přitom rádi opravdu hodně adrenalinové zážitky? Pokud ano, tak jste narazily na typ kola, který je Vám šitý na míru. Zde nikdo neřeší nějaké kilogramy, natož gramy. Hlavně ať to snese pořádné rány při skocích a nerozsype se po první jízdě v bike parku. 180-200mm zdvihu vpředu i vzadu, pořádné brzdy a kola jak z terénní motorky se postarají o zvládnutí těch nejšílenějších kousků, jaké Vás napadnou.
Downhill
Představte si, že byste měli sjet z kopce trasou, kterou byste s obtížemi sešli pěšky. A k tomu ještě na čas, jelikož byste se účastnili závodů ve sjezdu. Kola k tomuto uzpůsobená jsou podobná těm freeridovým, ale ještě o něco odolnější. A dražší. Za většinu modelů byste zaplatili téměř tolik, co za levné auto nižší střední třídy.
Dirtová kola
Jejich přirozeným prostředím je město a cyklo parky. Vhodnéjsou na provádění triků na speciálních překážkách a rampách při freestylových disciplínách. Jedná se oproti předcházejícím typům o relativně levná, drobná kola, která disponují masivním odolným rámem bez odpružení, zpravidla jediným převodem a pouze zadní brzdou. Oblast využití těchto kol je úzce vymezena, například na výlety jsou naprosto nevhodná.